Til innholdet

Mere flådestyring og mobil ordrehåndtering i servicebiler

Mere end hver tredje virksomhed i bygge- og anlægsbranchen bruger digital flådestyring, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Det er en mærkbar ændring på få år, og udviklingen vil fortsætte, lyder vurderingen fra TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Blandt virksomhederne i bygge- og anlægsbranchen svarer 36 procent nu ja til, at de i løbet af det seneste år har brugt satellitbaserede tjenester til at holde styr på vognparken. For bare tre år siden var det kun 26 procent, der sagde det samme.

”Det er startet hos de store virksomheder, som kan spare mest med den slags løsninger, og så forgrener det sig til de mindre virksomheder,” siger Bjørn Hove, der er konsulent i TEKNIQ Arbejdsgiverne, i bladet Dansk VVS.

”Det handler om at have en effektiv ruteplanlægning, så man kører mindst muligt. Det er hovedargumentet, men derudover er der også mange, som siger, at flådestyring kan bruges til at dokumentere over for kunden, hvor lang tid montørerne har været der. Systemet kan samtidig hjælpe med at finde den kollega, der er nærmest og få styr på uautoriseret kørsel,” siger Bjørn Hove.

Det er behov, som Claus Frost Wrang genkender. Han er direktør for GSGroups danske business-unit, som leverer flådestyring til bl.a. bygge- og anlægsbranchen.

”Det er vigtigt for virksomhederne at optimere driften, undgå stjernekørsel og unødig tidsspild. Man får adgang til data om kørsels- og timeforbrug, som er med til at give et detaljeret grundlag for fakturering. Samtidig vil man med den rigtige løsning kunne optimere brændstofforbruget og få en alarm, hvis en firmabil kører over en fastsat hastighed.” siger Claus Frost Wrang.

I 2017 viste TEKNIQ Arbejdsgivernes egen medlemsundersøgelse, at hver fjerde installationsvirksomhed brugte GPS-styring af flåden, mens omkring 10 procent planlagde at bruge det. Bjørn Hove tror ifølge Dansk VVS at udviklingen vil fortsætte.

”Jeg tror på, at de forskellige systemer bliver mere integrerede i hinanden. Og jo mere integrerede de er, desto mere værdi skaber de. Det kunne for eksempel være, at GPS-systemet bliver integreret med ordrestyringen,” siger han.

Hos GSGroup oplever man også, at flere efterspørger flådestyring og mobil ordrehåndtering i samme system.

”Med de rigtige digitale værktøjer kan man se, hvad tiden bliver brugt til og hvor meget af den, der går med kørsel og andre aktiviteter, der ikke kan faktureres. Så det er nemt at optimere på produktivitet, kvalitet og leveringsevne," siger Claus Frost Wrang.

 

Relaterede nyheder