FAQ Spotguard

  • Er Spotguard søgetjenester tilgængelige internationalt?

    Guard Systems har egne ansatte i Norge, Sverige, Finland, Danmark, Estland, Letland, Litauen og Ungarn, som ved behov gennemfører søgeoperationer. Desuden har Guard Systems et partnernetværk med dækning i Holland, Belgien, Bulgarien, Tyskland, Polen, Rumænien, Serbien, Slovakiet og Spanien.

    Særskilte vilkår og betingelser gælder for søgeoperationer.

  • Hvad gør jeg, hvis jeg bliver udsat for tyveri?

    Ved tyveri er det vigtigt, at du har klare oplysninger om, hvilken enhed der er forsvundet, og hvilken Spotguard (serienummer) denne er sikret med.

    Før du kontakter Guard Systems, skal du anmelde forholdet til politiet.

    Kontakt derefter Guard Systems på tlf. 70150047, og opgiv anmeldelsesnummer, Spotguard-ID og personlige oplysninger.

    Guard Systems vil derefter iværksætte monitorering og nødvendige tiltag til at stedfæste, hvor objektet befinder sig i henhold til gældende retningslinjer.

    Vi henviser også til gældende sikkerhedsaftale for nærmere information om bestemmelsen vedrørende søgeoperationer.

  • Bestil Spotguard

    Bestillingsskema for Spotguard finder du her…

  • Kan jeg “fryse” mit abonnement?

    Hvis du for eksempel på grund af udlandsophold eller udskiftning af objekt ønsker at fryse abonnementet, kan vi gøre dette i en periode af indtil et år.

  • Har jeg bindingstid på mit abonnement?

    Sikkerhedsaftalen gælder i aftaleperioden fra levering og fornys automatisk med bindende forskudsbetaling for en ny periode, hvis aftalen ikke opsiges skriftligt af en af parterne inden 3 (tre) måneder før udløb.

  • Hvordan registrerer jeg Spotguard første gang?

    Spotguard enheden er aktiv ved modtagelse. På vores administrations side kan kunden selv navngive enheden og se seneste position.

    Log-in oplysninger til administrations side og evt. app vil blive fremsendt af Guard Systems support, når ordren er færdigbehandlet.

  • Enheden er ikke synlig, når jeg logger ind

    Du må sørge for at abonnementet er betalt, og at dette er gjort før første gang du registrerer enheden.

  • Hvordan logger jeg ind for at se min(e) Spotguard-enhed(er)?

    For at logge ind i app eller webportal skal du bruge kunde-ID, brugernavn og adgangskode. Disse oplysninger sendes til dig første gang, efter at du har aktiveret abonnementet, og vi har modtaget bekræftelse på betaling af abonnementet.

    Appen vil huske dine oplysninger, helt til du aktivt vælger “Log ud” fra menuen. Det samme gælder webportalen, såfremt du har godkendt brug af “cookies”.

  • Jeg ønsker at foretage ændringer i mit abonnement

    Du finder vores ændringsskemaer på vores netsider

    • Skema til abonnementsændring (Adresseændring, objekt-ændring etc.) finder du her..
    • Skema til opsigelse/ejerskifte finder du her…

  • Kan jeg “fryse” mit abonnement?

    Hvis du for eksempel på grund af udlandsophold eller udskiftning af objekt ønsker at fryse abonnementet, kan vi gøre dette i en periode af indtil et år.

  • Hvorfor er kørselsrapporten tom?

    For at kunne generere linjer i kørselsrapporten kræves, at der må have været tænding på og tænding af i en periode på mere end et minut.
    Se først i sporloggen, om kørslen registreres. Er der kørsel i sporloggen, men kørselsrapporten er tom, kan dette tyde på, at enheden ikke sender tænding på og tænding af.
    Kontroller loggen for enheden, og se, om den sender tænding af/tænding på.
    Sender den ikke dette, kan en af årsagerne være, at tænding (lilla ledning) er koblet til samme strømkreds som rød ledning, dvs. at den altid er koblet til strøm.

    Løsning: kontroller montering.

  • Jeg har glemt mit brugernavn/adgangskode, hvad nu?

    Så længe dit telefonnummer er gemt på din bruger, vil du kunne få nulstillet adgangskoden.

    1. Naviger til indlogningssiden: login.guardsystems.com
    2. Vælg “Glemt adgangskode”
    login_forgotpw

    3. Indsæt dit telefonnummer (inkl. landekode: f.eks. +45), og tryk “Send ny adgangskode”:

    login_forgotpw_2

    4. Du vil modtage en SMS med brugernavn og en midlertidig adgangskode.
    5. Efter at du har indsat brugernavn og den midlertidige adgangskode, vil du blive bedt om at oprette en ny adgangskode.

     

     

  • Hvordan logger jeg mig ind?

    For at logge på har du brug for følgende oplysninger:

    • Kunde-ID
    • Brugernavn
    • Adgangskode

    Har du glemt dit brugernavn/adgangskode? Se egen indgang i FAQ for dette.

    Du kan logge dig på applikationen på følgende måder:

    1. Naviger til URL: login.guardsystems.com
    2. Fra vores hjemmesider:guardsystems.com/guard-no/ -> vælg “Login”-knappen øverst til højre som vist på billedet nedenfor:

     

    Hvis du har indlogning til både Kørebogs- og Flådestyringsapplikationen, vil du blive præsenteret for en rullegardin-menu, hvor du så vælger, hvilken applikation du ønsker at logge dig på. Vælg applikation, og du er logget ind:

  • Jeg har ikke modtaget brugernavn og adgangskode

    Kontakt oss på E-Post: kundeservice@guardsystems.dk  eller ring oss på telefon: 70 13 70 00, så vil vi hjelpe deg med dette.

  • Kan jeg selv montere Flådestyring/Kørebogen?

    Flådestyring/Kørebogen har en relativt enkel montering, men det forudsætter nogen teknisk kundskab. Råd og tips finder du i monteringsvejledningen, som var vedlagt i pakken, du modtog. Er du i tvivl om monteringen, kan du kontakte os på telefon: 70 13 70 00. Vi kan også henvise dig til en af vores samarbejdspartnere, som kan udføre monteringen.

  • Hvordan opretter jeg et Waypoint?

     

    1. Find frem til stedet på kortet, hvor du ønsker at oprette et Waypoint (søg gerne efter adresse):
      waypoint_new_1
    2. Zoom ind, til du tydeligt ser området, hvor du ønsker at oprette et Waypoint. Du kan klikke på hængelås-ikonet for at åbne op for at flytte rundt på kortet. Tips: Du kan bruge scrolle-funktionen (hvis du har den) på musen til at zoome ind og ud:
      waypoint_new_2
    3. Klik så på ikonet for Waypoint, markeret med rød firkant på billedet nedenfor:
      waypoint_new
    4. Knappen for Waypoint skal nu være blevet blå, og musemarkøren er nu et kryds. Du er nu klar til at starte!
    5. Klik én gang på kortet for at afsætte første punkt. Du vil nu se en blå streg, som følger musen. Klik på steder på kortet, du ønsker Waypoint’et skal omfatte. Når du har valgt minimum 2 punkter, vil du se, at området mellem disse punkter er blevet farvet gråt. Det betyder, at du nu kan gemme dette område som et Waypoint. Hvis du ønsker at udvide området yderligere, er det bare at fortsætte med at klikke på punkter på kortet, til du har et ønsket område. Der er ingen begrænsning på områdets form. Der vil blive trukket en streg fra sidste til første punkt.
    6. Når du er tilfreds med området -> Højreklik med musen, og vælg “Afslut og Gem”:
      waypoint_new_4
    7. Du vil så se følgende dialogboks, hvor du definerer egenskaberne for denne:
      waypoint_new_5

      1. Waypoint: Navn på Waypoint
      2. Vælg redigeringsmodus
      3. Farve på Waypoint
      4. Varsling, når: Her definerer du, hvornår du ønsker, at varsling skal ske. Alternativerne er:
        • Ingen varsling (Waypoint gøres inaktiv)
        • Objektet kører ind i Waypoint
        • Objektet forlader Waypoint
        • Objektet kører ind i og forlader Waypoint
      5. Eksport ID: Referencenummer på Waypoint i andet system koblet via API
      6. Mobiltelefon: Ved varsling via SMS – vælg, hvilke eksisterende kontakter du ønsker skal modtage varsling via SMS
      7. E-post: Ved varsling via e-post – vælg, hvilke eksisterende kontakter du ønsker skal modtage varsling på e-mail.
      8. Tilknyttede objekter: Her kan du definere, hvilke objekter der skal kobles til dette Waypoint
      9. Nye objekter: Hak dette felt af, hvis du ønsker, at objekter, som efterfølgende oprettes, automatisk skal kobles til dette Waypoint.
      10. Perioder: Definer, hvornår Waypoint’et skal være aktivt.

    Eksempel:
    waypoint_new_6

    1. Oprettede Waypoints vil så være tilgængelige her for redigering mm. (se rød firkant):
      waypoint_new_7
  • Hvor finder jeg brugervejledning til Flådestyring?

    På det primære billede efter indlogning vil du finde “Hjælp” i venstre side som vist på billedet nedenfor. Hjælpefunktionen i Flådestyring er sat op på en måde, så den vil opdatere indholdet, alt efter hvor du er i applikationen. Udover “Hjælp”-menuen kan du klikke på spørgsmålstegnene ved siden af de forskellige funktioner i applikationen for at få hjælpefunktionen til det aktuelle felt frem.

    help_fleet

  • Menu-funktioner

    Udover hovedmenuen, som du finder i venstre side, efter at du har logget dig ind, findes der også andre menuvalg i systemet. Dette symbol menypunkt angiver en underliggende menu. Ved at klikke på symbolet får man et nyt menuvalg frem tilhørende den aktuelle del i systemet, du er inde på.

     

    meny fleet

  • Hvor finder jeg mine abonnementsbetingelser?

     

    • Betingelserne for flådestyring og elektronisk kørebog finder du her…
    • Betingelserne for Spotguard (Sporing- og genfinding) finder du her…

  • Bestil flådestyring

    Bestillingsskema for flådestyring finder du her…

  • Bestil elektronisk kørebog

    Bestillingsskema finder du her…

  • Hvordan kan jeg få et kortudsnit af min(e) Spotguard-enhed(er)?

    Ved at logge ind i Spotguard App eller Guard Systems’ Fleet-system med de pålogningsoplysninger, du har modtaget af vores kundeserviceafdeling.

  • Hvorfor har min Spotguard ikke rapportert eller rapportert unøyaktig?

    Vær oppmerksom på at på grunn av teknologiske begrensninger av GPS-signaler og GPRS-dekning, kan vi ikke garantere at Spotguardenheten vil være i stand til å overføre sin beliggenhet 100% av tiden.

    GPS / GPRS-dekning kan variere i ulike områder eller lide under nedetid, avbrudd eller dødsoner.

    Husk også at GPS er en utendørs teknologi, og det vil derfor være vanskelig å få nøyaktig posisjon om enheten er plassert innendørs.

  • Vil Spotguard angive positioner i andre lande?

    Spotguard vil have dækning der, hvor et gyldigt GPRS-net er tilgængeligt. Telekommunikationsdækningen leveres af Telenor og Telenors roamingpartnere over hele verden.

  • Hvor skal jeg montere Spotguard-enheden for at sikre de bedste radioforhold?

    Det anbefales, at Spotguard-enheden er placeret på en sådan måde, at den ikke er afskærmet af metal, kulfiber, blyglas eller beton. Disse materialer hæmmer radiosignalerne og vil reducere nøjagtigheden og ydelsen af enheden.

  • Er Spotguard vandtæt?

    Spotguard er sikret i henhold til standard IP klasse 67. Dette betyder, at den er støvtæt og tåler at blive nedsænket i vand i kortere perioder. Enheden må imidlertid ikke monteres under vand, da dette vil påvirke GPS-modtagelse og GSM-dækning.

  • Hvad er GSM-signaler?

    Global System for Mobile Communications, GSM, er den mest brugte form for mobiltelefoni i verden. Ved at triangulere GSM-signaler fra flere basestationer opnår vi en grov position med en nøjagtighed på nogle hundrede meter indenfor en by eller distrikt. GSM-positionen vil blive vist på kortet som en cirkel. Spotguarden vil så ikke nødvendigvis være i midten af cirklen, men et eller andet sted inde i eller rundt om cirklen. For at minimere strømforbruget er GSM-metoden standard for Spotguard – dette er med til at forlænge Spotguard-batteriets levetid. Spotguard Plus-enheder kan også opsættes til at bruge GSM-triangulering som standard positioneringsmetode eller som backup, når GPS-signalet er utilgængeligt.

  • Hvad er GPS-signaler?

    Global Positioning System; GPS-systemet består af 24 satellitter, som kredser rundt om jorden. Ved hjælp af GPS-radiosignaler kan der angives en nøjagtig position for Spotguard med en præcision fra 1-50 meter svarende til den nærmeste vej og – hvis det er muligt – det nærmeste husnummer. GPS-positionen vil blive vist på kortet som en markør. Enheden vil bruge mere strøm ved hjælp af GPS, end den ville have gjort, hvis den bare brugte GSM-positionering. Det anbefales derfor kun at bruge GPS-positionering i korte perioder ad gangen for at bevare batteriet længst muligt. For eksempel i situationer, hvor du har behov for at finde enheden efter et tyveri. Kun Spotguard Plus-enheder har GPS modtagermoduler.

  • Min Spotguard har ikke rapporteret nogen position i systemet

    Spotguard-enheden kan befinde sig under vanskelige forhold for GSM-signal. Eksempler på steder med dårlige forhold er parkeringshus, container eller på en færge. Jern, stål og beton kan også reducere signalstyrken og forårsage problemer. Spotguard-enheden vil begynde at rapportere igen, når GPRS-tilkobling er genoprettet.

  • Hvordan kan jeg få et kortudsnit af min(e) Spotguard-enhed(er)?

    Ved at logge ind i Spotguard App eller Guard Systems’ Fleet-system med de pålogningsoplysninger, du har modtaget af vores kundeserviceafdeling.

  • Hvorfor har min Spotguard ikke rapportert eller rapportert unøyaktig?

    Vær oppmerksom på at på grunn av teknologiske begrensninger av GPS-signaler og GPRS-dekning, kan vi ikke garantere at Spotguardenheten vil være i stand til å overføre sin beliggenhet 100% av tiden.

    GPS / GPRS-dekning kan variere i ulike områder eller lide under nedetid, avbrudd eller dødsoner.

    Husk også at GPS er en utendørs teknologi, og det vil derfor være vanskelig å få nøyaktig posisjon om enheten er plassert innendørs.

  • Hvordan lægger jeg arbejdssted ind, således at kørebogen automatisk identificerer kørsel til og fra jobbet?

    For at kørsel automatisk sættes til kørsel til og fra fast arbejdssted kræves, at dette konfigureres.

    Chaufførerne har kun mulighed for at vælge blandt steder, som er registreret af systemadministrator.

    Registrere arbejdssteder:
    1. Log ind som Systemadministrator
    2. Gå til “Indstillinger”
    3. Vælg “Arbejdssteder”
    4. Klik på knappen “Tilføj arbejdssted”:

    arbeidssted
    5. Klik på kortet, og skriv koordinaterne ind

    arbeidssted2
    6. Du kan ændre position ved at trække ikonet på kortet eller ved at ændre koordinaterne
    7. Du kan efterfølgende redigere og slette et arbejdssted ved at vælge “Rediger”-symbolet ved siden af arbejdsstederne (som vist på billedet under pkt. 4):

    arbeidssted3

    Vælge arbejdssteder (chauffør)

    Når alle arbejdssteder er lagt ind, kan chaufførerne tilføje disse i deres kørebog for at sætte individuelle mødesteder op

    1. Log ind i din kørebog (som chauffør)
    2. Gå til “Indstillinger”:

    arbeidssted4
    3. Gå til “Arbejdssteder”:

    arbeidssted5
    4. I feltet “Søg i arbejdssteder” vil den søge i allerede registrerede arbejdssteder, som Systemadministrator har lagt ind. Klik på +-tegnet for at tilføje arbejdssted:

    arbeidssted6
    5. Hvis du ikke kan huske navnet på arbejdsstedet, kan du vælge at vise alle. I det tilfælde klikker du på “Vis alle”
    6. Når du har valgt arbejdssted, vil det se således ud:

    arbeidssted7
    7. PS! Du sletter ikke arbejdsstedet fra Kørebogen, hvis du sletter det fra din liste over aktive arbejdssteder. Det vil fortsat være muligt at vælge det på ny.
    8. Du kan se alle arbejdssteder på kortet, hvis du klikker på “Vis alle på kort”
    9. Du kan når som helst ændre aktive arbejdssteder. Bemærk! Ændringerne ændrer ikke historikken!
    10. Kørsel, som opfanges som kørsel til og fra arbejdsstedet, vil blive mærket med et “A” i Kørebogen.

  • Jeg har brug for flere Dallasnøgler, hvad skal jeg gøre?

    Bestilling af Dallasnøgler skal ske skriftligt ved at sende e-mail til support@guardsystems.com.
    Bestillingen skal indeholde følgende oplysninger om brugerne, som skal have nøglen*:

    • Navn
    • E-mailadresse
    • Mobiltelefonnummer

    *Yderligere information kan være påkrævet i tilfælde, hvor dette er præciseret i aftale

  • Jeg slog to kørselsture sammen ved en fejl, hvad nu?

    Du kan let selv ophæve sammenlægningen af ture. Sammenlagte ture vil afmærkes i listen over dine ture med et sammenkædningssymbol under adressen for Start/Stop.

    1. Væg “Rediger tur”-knappen på den tur, du ønsker at opsplitte
    2. Vælg “Opsplit ture” for at fortryde sammenlægningen.
    3. Turene er nu opsplittet

     

  • Jeg har glemt at identificere mig ved kørsel i bil, hvordan får jeg mine ture?

    Kørebogen vil registrere kørsel, som mangler chauffør under “Mangler chauffør”-menuen under Ture. Denne liste er tilgængelig for alle chauffører indenfor samme afdeling.

    1. Vælg tidsrum for, hvornår turen fandt sted, og find turen på listen.
    2. Vælg “Rediger”-knappen til venstre for turen
    3. Vælg så “Vælg tur” på næste billede.
    4. Turen er nu knyttet til dig som chauffør

    Se brugermanualen for uddybende information

     

  • Hvad er forskellen på arbejdskørsel og erhvervskørsel?

    Definitionen på disse to er:
    Erhvervskørsel – Når erhvervskøretøjet benyttes til kørsel i selskabets ærinde, skal denne kørsel markeres som erhvervskørsel. Kørebogen bruger forkortelsen “Y” for erhvervskørsel
    Arbejdskørsel – Når erhvervskøretøj benyttes til kørsel mellem hjemsted og fast mødested, skal denne kørsel markeres som arbejdskørsel. Kørebogen bruger forkortelsen “A” for arbejdskørsel.

    Kørebogen vil automatisk identificere arbejdskørsel ved at identificere start og stop med hjemsted og faste mødesteder. Det er alligevel chaufførens ansvar at påse, at informationen registreres korrekt. Det er muligt for chaufføren efterfølgende at tilsidesætte valget.